Teodicé problematiken

Teodicé

 

Förutsättning:

Teodicé problematiken, det vill säga: Om Gud per definition är god, och godheten är definierad utifrån den mänskliga ”vanligaste” definitionen; att godhet har med ett visst etiskt handlande att göra, som förutsättning.

Vidare med förutsättningen att Gud är allsmäktig. Det vill säga har makt att skapa, förgöra, och ändra förutsättningslöst i sin skapelse.

Gud är dessutom omätbart vis och har all kunskap.

 

Hur kan då denna Gud vara god, om det finns så mycket ont i vår värld?

 

Resonemang och fundering:

För det första, om godhet skall finnas måste ondska finnas!

Varför?

Därför att godhet skulle inte kunna definieras som god, om den var normaltillståndet.

Hade godhet varit normaltillstånd hade den inte varit god utan neutral.

Godhet hos en människa blir således att inte vara ond och inte neutral.

Om Gud skall definieras utifrån det mänskliga begreppet god, som det formuleras i teodicé problematiken.

Så måste man förutsätta att gudomligt god är samma som mänskligt god, alltså motsatsen till ond och skiljd ifrån neutral.

Gud har alltså valt att vara god.

 

Gud skapar människan till sin avbild och vill att denne skall vara god.

Men för att människan skall kunna vara god måste motsatsen finnas, alltså ondska.

Resultatet utav detta blir utifrån detta resonemang blir människans fria vilja.

Alltså möjligheten att göra ont.

 

Gud skapar även jorden och ”såg att det var gott”-1mos.

Vilket då innebär, utifrån tidigare resonemang  att jorden i säg måste ha en ondska för att kunna vara god, annars är jorden inte god, den är neutral alltså kan gud då inte sätt att det var gott.

 

Sammanfattning

Om gud och människa skall kunna definieras som goda, måste även jorden vara god om man ska se till ovannämnda bibelcitat.

 

Detta innebär att det som händer utav ondska kommer ifrån människor eller ifrån jorden, och Gud interagerar inte med det för då skulle Gud neutralisera godheten.

 

Innebär då detta att Gud är passiv?

Det finns inget som säger att Gud inte interagerar med händelser utan att agera igenom att inte stoppa dom, Gud kan vara närvarande endå och skicka ut en hjälpande hand i den mån som är möjlig utan att störa möjligheten till ondska för godhetens existens.

Det är till och med så att Gud MÅSTE interagera på annat sätt annar finns inte godhet utan ondskan blir neutraltillstånd

Detta innebär ju i slutänden att inte interagera som människa mot ondska och neutrallitet och blir som att värka för ondskan

Gud kan då alltså vara God och allsmäktig men det kan endå försiggå ondska, för att godhet skall finnas.

 

Kommentera väldigt gärna, är jag ute på hal is? finns det brister i resonemanget? går det mot någon bibeltolkning? eller är det oapplicerbart i värkligheten?

Resonemanget är ingenting utan granskning från alla möjliga synvinklar. Jag publicerar detta resonemang för att jag skall kunna få hjälp att hitta luckor i det, för dom finns där men jag behöver hjälp att se dom.

mvh Jonatan


Kommentarer
Postat av: Tung

En relevant fråga att ställa i sådan sammanhang är vad godhet verkligen är. Du har ställt den mot ondhet och neutralt tillstånd. Är guds godhet detsamma som människans? Gäller människans moraliska och etiska regler på gud och är då godhet detsamma för gud som för människan?



I Matt 13:24-30 finns det en för mig läskig liknelse med ogräs(det onda). Men summan är att gud väntar med att förgöra ogräset fram till skörden och först då skiljer på vete och ogräs. Men det ges inte något direkt argument för varför hen inte vill "förgöra" ogräset med detsamma.



Men det som egentligen gör mig allra mest fundersam över teodicé-problematiken är att människan är skapad efter guds avbild, men iom med den fria viljan som gud också har gett människan så är det människorna själva som skapar ondska. Därmed så är gud också ond?



Det står egentligen ingenstans att gud är 100% god. För ingen människa är helt och hållet god, och inte heller 100% ond. Så det kan väl te sig på så vis att även gud har både godhet och ondska i sig. Om nu människan är skapad som guds avbild så att säga. Och ondskan kom med den fria viljan, något som jag även förmodar att gud också har, så borde ju gud egentligen inte ha något statiskt tillstånd. Något fördefinerat.



Mina tankar kring frågan bara.

KRamkram

/Tung

2009-10-31 @ 14:54:03
URL: http://tungbuiquy.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0